De wereld om mij heen – Winactie!!

Overzicht

In deze blog wil ik jullie een kleine stukje laten zien van Kaya’s wereld. Met aan het einde een leuke winactie.

Wat voor dag is het vandaag? En welke dag was en het gisteren en welke dag is het morgen? Wanneer is het weekend? Ga ik morgen naar fysio en welke dag heb ik zwemtherapie? Mama, wanneer ga ik ook alweer naar logopedie? Waarom raak ik steeds zo in de war? Het zijn voorbeelden van een aantal van de vragen die je me elke dag weer stelt. Vaak meerdere malen op dezelfde dag. Het houden van overzicht is erg lastig voor je. Er zitten 7 dagen in de week, maar in jouw hoofd is er maar plaats voor hooguit één of twee. Het s dan ook niet zo gek dat het je niet lukt om al die dagen te onthouden. En dan ook nog eens in de juiste volgorde. Van voor naar achteren en weer terug.

Van alles geprobeerd

Al een aantal jaren zijn mijn vaste zoekacties op internet en pinterest termen als weekkalender, maandkalender, dagen van de week, weekplanning voor kids, etc. Van allerlei bladen hebben we geprint, gekleurd en gelamineerd. Met of zonder magneetjes erachter. Verschillende pictogrammen voor de dagen van de week en voor de verschillende activiteiten heb ik gedownload of zelf gemaakt. Het hing in je kamer, op de radiator in de woonkamer, etc. Ook de verschillende zo gezegd handige apps hebben we geprobeerd. Maar niets werd echt van jou. Het bleef op een afstandje en je had er geen goed gevoel bij.

Zoektocht

Dus de zoektocht ging verder. Tot een aantal maanden geleden. In een blad voor kinderen met een zeldzame aandoening stond een kleine advertentie met een plaatje van een leuk uitziende agenda genaamd de Pictogenda. Op de website van deze agenda, https://www.pictogenda.nl/ stond veel informatie. Bestemd voor jong volwassenen en volwassenen met een verstandelijke beperking of handicap. Om per week met behulp van picto’s goed het overzicht te kunnen houden. Maar zo beperkt als de personen uit de voorbeelden ben jij niet. Toch trok het me aan en heb ik er eentje besteld. En een wereld ging voor ons open. Met de weekbladen in de mooie stevige ringband plannen we elke zondag de nieuwe week. Je plakt de picto’s bij de verschillende activiteiten en schrijft op wat we gaan doen. Na een aantal weken kan je het al bijna helemaal zelfstandig. De agenda gaat overal mee naar toe. Zodat je altijd even kan checken wat er staat te gebeuren. Deze agenda is voor zoveel meer kinderen geschikt! Het leert kinderen plannen en vooruitkijken. Wij zijn in ieder geval erg enthousiast over de Pictogenda.

Winactie!!

Wil je zelf samen met je kind ook deze Pictogenda ervaren? Dan kan! Want Pictogenda heeft maar liefst twee agenda’s beschikbaar gesteld om te verloten. Eentje met een blauwe map en eentje met een groene map. Je krijgt de complete agenda. Dus de map, de kalenderinhoud en de vellen met picto’s. Om kans te maken op één van de Pictogenda’s hoef je maar een paar dingen te doen. Abonneer je op mijn blog en like de facebook pagina van Stichting Kaya. Geef vervolgens in een reactie hieronder aan dat je kans wilt maken op de Pictogenda en welke kleur map je zou willen. Deze winactie loopt tot 18 maart 2018. Daarna maak ik via mijn blog de winnaars bekend en ontvangen de winnaars persoonlijk een bericht. Veel succes!

Liefs, mama van Kaya.